Comp. 4 Vermogen tot samenwerking

1. Creeert samenwerking
Criteria: Ervoor zorgen dat de werkomgeving, het leer en leefklimaat wordt gekenmerkt door samenwerking.

 

Dit is een competentie waarin ik heel erg ben gegroeid. Het samenwerken tussen leerlingen onderling was ik heel druk mee. Alsof ik deze competitie moest halen. Ik heb voor de eerste klas een opdracht bedacht waarbij ze in tweetallen foto's moesten maken voor een fotowedstrijd van de Slachtemarathon. Ook in de derde klas laat ik ze in tweetallen een opdracht doen. Maar ik heb wel geleerd dat niet alles hoeft. Samenwerken is in mijn vak best lastig. De opdrachten zijn gericht op het individu. Dus ik heb deze competentie losgelaten. Ik weet van mezelf dat ik de leerlingen wel kan laten samenwerken en dat vind ik ook belangrijk gezien de toekomst(werken in de maatschappij). Maar op dit moment laten de opdrachten het niet toe, maar dat neemt niet weg dat ik de leerlingen wel stimuleer samen op te ruimen en elkaar hierbij te helpen.

 

Foto's Slachtemarathon

Reflectie elkaar helpen bij het opruimen

 

2. Cooperatieve opstelling
Criteria: Constructief deelnemen aan teamoverleg, rapportenvergaderingen, ouderoverleg en overleg met buitenschoolse instanties.

 

Ik heb tijdens mijn Lio actief deelgenomen aan teamoverleg en rapportenvergaderingen. Waar ik aan het begin nog de kat uit de boom keek, ben ik nu iemand die zelf het gesprek aan gaat en vraag als ik iets wil weten. Een van mijn grootste groei binnen het LIO-jaar. Ik heb leuke contacten met collega's. Ik voel me vertrouwd binnen de school. Ook heb ik binnen de vaksectie samengewerkt aan een toets voor de eerste klas tekenen.  

 

Kat uit de boom tekening

Mailcontact vaksectie betreft toets

Mentor 1VK1

 

3. Verschillende rollen aannemen
Criteria: Tijdens overleg verschillende rollen aannemen, zoals coach, hulpvrager, intervisor, intervisant, structuurgever, ondersteuner en expert maar ook voorzitter, planner of deskundige zijn.

 

 

Zie C4.2

 

4. Actief deelnemen aan intervisie
Criteria: Actief meedoen in intervisiebijeenkomsten om zo de eigen professionele ontwikkeling en die van medestudenten te ondersteunen.  

 

De intervisiebijeenkomsten op de opleiding vond ik altijd prettig. Dit was voor mij echt een vak waar ik wat aan had. Vooral de gesprekken met medestudenten. Wat we mee maakten en hoe een ieder bepaalde problemen oplosten. 

Ook de intervisiebijeenkomsten op de LIO-school waren erg goed georganiseerd. We leerden veel over hoe je als persoon in elkaar zit en hoe je dingen kunt oplossen.Hierbij werd ook gebruik gemaakt van literatuur (Effectief leren, De vijf rollen van de leerkracht) Het was fijn om elke week bij elkaar te komen en elkaar op deze manier te kunnen ondersteunen en stimuleren.

 

Intervisie NHL: 7 

 

5. Kennis en vaardigheden uitwisselen
Criteria: Kennis en vaardigheden uitwisselen met collega's en medestudenten. Leren van elkaar en hierbij toetsen.

 

Zie C4.4

 

6. Constructief, doelgericht, betrouwbaar en kritisch
Criteria: Een positieve en opbouwende houding laten zien, taakgericht zijn en functioneren ter discussie stellen. Open staan voor feedback, kunnen nemen en geven en hierbij rekening houden met collega's.

 

Zie C4.2

Ook bij leerlingen heb ik om feedback gevraagd. Wat vinden zij van mijn lesgeven en hoe moet het volgens hen. Via klassikale gesprekken hebben we het hierover gehad.

 

Leerlingenvragenlijst

 

 

Tussenbeoordeling LIO jaar

Comp. 4
Word – 681,1 KB 123 downloads

Eindbeoordeling LIO jaar

eindc4
Word – 442,3 KB 128 downloads