C.3 Operationaliserend vermogen
1. De leeromgeving en lesstof aantrekkelijk vormgeven
Criteria: Zelfstandig een cursusplek, klaslokaal of andere locatie aantrekkelijk, veilig en doelmatig inrichten. Leerinhouden op een prettige, gebruiksvriendelijke manier vormgeven.
Het klaslokaal zelf is tijdens mijn stage niet mijn ideale plek geweest om les te geven. Het lokaal was deels onoverzichtelijk en ik kon mijn 3 atheneum klas met 33 leerlingen niet goed kwijt in het lokaal.
Doordat ik te maken heb met veel gebruik van materialen en gereedschappen moet ik alert blijven. Ik moet duidelijk en consequent zijn in mijn regels. In het begin van het jaar was ik hier wat makkelijk in. Dat kun je ook lezen in de lesobservatie van Hessel de Boer. Ik heb nagedacht hoe ik het wilde en heb toen besloten om met de leerlingen te praten over de verwachtingen die ik heb van de leerlingen ten aan zien van de regels, Ik heb geleerd dat ik dit vaker moet bespreken. Het is heel verhelderend om de regels weer eens te noemen en de leerlingen te vragen of zij het nog weten.
2. Klassenmanagement
Criteria: Zelfstandig klassenmanagement toepassen, zodat er een veilige, stimulerende en taakgerichte leeromgeving en klimaat ontstaat.
Zie C3.1
3. Planning in tijd en werk
Criteria: Een goede tijd en werkplanning hanteren bij het uitvoeren van de lessen. Ruimte houden voor improvisatie in onverwachte situaties
Ik was tevreden over mijn opdrachten. De lessen liepen fijn, maar toch liep ik aan he begin van het jaar tegen de 'tijd' aan. Ik was steeds wat te laat met afsluiten en het opruimen. Ook mijn coach viel dit op, dit verslag is hieronder te lezen. Ik ben hiermee aan de slag gegaan en heb mezelf aangeleerd om 10 minuten voor tijd op te ruimen. Leerlingen weten nu dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor de tafel waaraan ze zitten. Als ik het anders kon doen zou ik aan het begin van het schooljaar in stapjes uitleggen hoe we opruimen, En dit aan het begin ook vaker herhalen, zodat het er echt inslijt bij de leerlingen.
Zeer tevreden ben ik over mijn flexibiliteit, ik blijf rustig als de planning anders loopt. Ik kan improviseren waar nodig is.
4. Zelfstandigheid stimuleren
Criteria: Zelfstandig en verantwoord leren en het eigen initiatief en onderzoek van leerlingen stimuleren.
Ik heb geleerd om zelfstandigheid te stimuleren door opdrachten te maken met een meer open structuur, waardoor ik de leerlingen stimuleer eigen initiatief te nemen. Ik heb me daardoor gericht op het coachen van de leerlingen.
Maak jouw eigen website met JouwWeb