Comp. 6 Vermogen tot reflectie
1. Reflecteren op eigen functioneren
Criteria: Op basis van de verworven artistieke, pedagogische, didactische, leerpsychologische en kunsthistorische kennis op het eigen beroepsmatig handelen reflecteren.
Tijdens mijn LIO jaar zijn wij goed begeleid. Hierdoor heb ik goed leren reflecteren. Zowel vanuit de schoolbegeleiders als vanuit mijn coach. Met hem heb ik het gehad over reflecteren, maar ook over oplossingen voor 'problemen' die ik tegenkwam. Ik heb geleerd wat mijn sterke en zwakke punten waren aan het begin van mijn LIO. Alhoewel ik niet van zwakke punten wil spreken, omdat dit zo negatief klinkt. Het zijn voornamelijk punten waarin ik nog moet groeien.
Aan het begin ging het reflecteren moeizaam, daarna ging ik Korthagen gebruiken, maar dit was niet naar mijn zin. Ik wilde de spiraal van Korthagen wel eens proberen. Dat werkte voor mij nog duidelijker, want nu werd he probleem duidelijk. Ik heb literatuur gelezen om te proberen meer diepgang in te krijgen, maar dat blijf ik lastig vinden. De gesprekken met collega's vind ik het prettigst werken. Ook de leerlingen heb ik gevraagd een vragenlijst te maken. Ik vind het belangrijk wat de leerlingen vinden, want op die manier kan ik ook leren. Een voorbeeld hiervan is te lezen in een reflectie over hoe de leerlingen stil te krijgen aan het begin van de les. Deze les liep niet lekker, maar ik stond wel open voor commentaar/tips van de leerlingen. Ik heb hiervan geleerd dat het alleen maar positief werkt als je open staat voor de leerlingen en gesprekjes met ze voert. Op deze manier krijg je respect van twee kanten.
Reflecteren tabellen Korthagen
Reflectie leerlingen stil krijgen aan het begin van de les
2.Reflecteren op eigen competentieontwikkeling
Criteria: Kritisch reflecteren op de eigen studiestijl, competentieontwikkeling en het beroepsmatig handelen door middel van het portfolio.
Voortgangsgesprek 1 met doelen
Voortgangsgesprek 2 met doelen
3. Kwaliteiten en uitdagingen signaleren
Criteria: Op basis van reflecteren op eigen competenties sterke en zwakke kwaliteiten signaleren en zelfstandig een diagnose stellen of een oorzaak aangeven.
Zie C6.2
4. Een POP maken en realiseren
Criteria: Op basis van een kritische reflectie op het beroepsmatig handelen zelfstandig een ontwikkelingstraject beschrijven en monitoren.
Zie C6.2
5. Reflecteren op basis van de kernconcepten
Criteria: Beschikken over ruime en actuele kennis over kernconcepten, structuren, werkwijzen en theorieen van de beeldende kunsten, kunstgeschiedenis, didactiek en kunstpedagogiek en deze didactisch en methodisch toepassen in authentieke omgevingen en reflecteren hierop.
Maak jouw eigen website met JouwWeb